Cum este posibil sa organizezi un proiect de la inceput pana la sfarsit? Care sunt cheile pentru gestionarea sarcinilor fiecarei componente a unei echipe? Acestea sunt intrebari cu care trebuie sa se confrunte orice manager de produs. Acest profil profesional este in fruntea cererii din partea companiilor, asa ca astazi va oferim cheile pentru crearea unui Balanced Scorecard pe care ar trebui sa il aiba fiecare Product Manager.

Ce este un Balanced Scorecard sau BSC?

Primul lucru pe care trebuie sa incepeti sa utilizati un Balanced Scorecard (BSC) este sa stiti in ce consta si, mai presus de toate, sa intelegeti de ce il folosim si in ce scop. Un tablou de bord echilibrat este un instrument utilizat pe scara larga in managementul afacerilor, care depaseste indicatorii economici, motiv pentru care este esential pentru un Product Manager.

Obiectivul sau este sa putem avea un document care sa ne spuna vizual si sintetic care este performanta unui proiect si sa putem lua decizii pe baza acestuia.

De unde esti? Dupa cum am spus, nasterea sa a luat nastere din nevoia de a controla factorii dincolo de cei economici. Acest sablon si conceptul asociat au fost create in 1992 de Robert S. Kaplan si David Norton. Viziunea de afaceri s-a extins dincolo de rezultatele economice, astfel incat proiectul este si el controlat de la inceputul strategiei pana la sfarsitul dezvoltarii.

Este un instrument sub forma unui panou, unde dintr-o privire putem identifica principalii indicatori ai companiei noastre si de ce ii luam in considerare pe baza anumitor obiective. care sunt obiectivele in cadrul fiecareia dintre ele pentru a stabili schimbari sau a continua.

Putem raspunde la intrebari precum: lucram conform asteptarilor? Este acesta rezultatul care trebuie obtinut cu resursele investite atat in ​​timp, cat si in bani? In acest fel, un Product Manager care detine controlul deplin asupra unui proiect poate actiona pe baza unei tendinte de lucru si poate include modificari daca este necesar.

Este un instrument de monitorizare si prevenire, intrucat, atunci cand se adauga sarcini care nu au fost planificate initial, Managerul de Produs stie in ce departament trebuie facut, cui sa-l atribuie si care este obiectivul calitativ al realizarii acestuia.  

Managerul de produs trebuie sa pastreze un control exhaustiv asupra zonei de care se ocupa. Nu este dedicat doar vanzarii unui produs, ci si coordonarii si managementului tuturor echipelor din spatele acestuia. Desigur, in functie de marimea companiei, poate exista un Product Manager care coordoneaza toate departamentele sau un Product Manager in cadrul fiecaruia dintre acestea. Oricum ar fi, astazi va aducem tablourile de bord care va pot salva de multe ori.

Caracteristicile Balanced Scorecard sau BSC

  • Traduceti obiectivele strategice in obiective operationale
  • Ajuta la rezumarea si aplicarea strategiei de afaceri a unei organizatii.
  • Sintetizati principalii indicatori de management care sunt necesari pentru monitorizarea strategiei unei companii.
  • Prioritizeaza proiectele de dezvoltare si actiunile de marketing,
  • Masurati si monitorizati traiectoria companiei catre atingerea obiectivelor definite.
  • Aliniati munca fiecarui angajat cu obiectivele operationale.
  • Faciliteaza comunicarea pentru toate departamentele.
  • Creati instrumente  cu care sa planificati, sa verificati si sa implementati tactica organizationala a unei companii.
  • Localizati posibile procese  care ajuta la atingerea obiectivelor unei companii atat pentru clienti, cat si pentru actionari.
  • Oferiti noi abordari  pentru a analiza si gestiona o afacere.
  • Mobilizati toti membrii unei companii  in urmarirea unor obiective comune.
  • Permite identificarea si prevederea posibilelor abateri.
  • Obligatiune pe termen lung.
  • Contine informatiile esentiale pentru interpretarea tendintelor si evolutiei.
  • Prezentati informatiile in mod clar.
  • Transpune strategia organizatiei intr-un set de indicatori (KPI) care raporteaza asupra atingerii obiectivelor.
  • Sistem de comunicare prin stabilirea de obiective realiste cu cele ale companiei, care pot fi legate de o politica de stimulare.
  • Instrument individual de invatare, permite fiecarui responsabil sa aiba o viziune mai bogata asupra situatiei sale interne si externe.

Pentru ce este un Balanced Scorecard?

Un  Balanced Scorecard  este folosit pentru multe lucruri, dar dintre acestea, cele mai remarcabile sunt pentru a ajuta la rezumarea strategiei de afaceri si la sintetizarea indicatorilor de management sau KPIS pentru monitorizarea acesteia.

Abilitatea de a rezuma ceea ce trebuie sa faca o companie pentru a avea  succes cu strategia sa  si de a o vizualiza este o provocare pentru orice director executiv, proprietar de afaceri sau manager.

Deci, pentru ce este folosit un BSC? Acesta serveste la trasarea, printr-o harta strategica, a principalelor probleme, probleme sau probleme care  vor fi tratate pe linii mari in cadrul strategiei.

Pe de alta parte, ceea ce se realizeaza cu un Balanced Scorecard este sa avem o  lista de indicatori  care sa ne spuna daca realizam ceea ce ne propunem in cadrul strategiei de afaceri.

Aceasta ofera, pe doua parti, strategia de productivitate si strategia financiara si unde variabile precum  atributele produsului, asocierile si imaginea intra in joc.

Avantajele Balanced Scorecard pentru un manager de produs

Obiectivul tabloului de bord este de a mentine controlul zilnic al proiectului si aceasta este responsabilitatea finala a unui Manager de Produs. Controlul acestei evolutii genereaza o cunoastere constanta a succeselor si erorilor, astfel incat responsabilul sa fie capabil sa identifice pasii de urmat pentru a obtine succesul si greselile care nu ar trebui sa fie facute pe parcurs.

In acest instrument este integrata si viziunea de afaceri, stabilindu-se ce este cel mai important si ce nu. Prin urmare, Product Managerul poate stabili prioritati si atribui sarcini in functie de oameni, cautand mereu eficienta.

In ea este integrata si partea financiara, astfel incat obiectivul principal de vanzare este intotdeauna clar si puteti sti in orice moment daca este indeplinit sau nu.

Complicatia in acest caz poate aparea la stabilirea indicatorilor la care trebuie sa raspunda obiectivele. Aceasta este, de asemenea, o functie a Managerului de Produs, astfel incat tabloul de bord echilibrat ca instrument de management si software va ajuta sa organizati automat datele in functie de factorii pe care i-am vazut.

Aceasta functie este foarte interesanta si utila, deoarece ajuta la vizualizarea sarcinilor pe termen scurt pentru a stabili schimbari atat in ​​indicatorii, cat si in alocarea sarcinilor sau bugetelor unor elemente specifice, de exemplu.

Lucrul interesant este ca este un instrument versatil care poate fi aplicat oricarui tip de sector si departament. In acest caz, figura de Product Manager se concentreaza mai ales pe Digital Marketing, asa ca vom vedea ce ar trebui sa aiba un tablou de bord sau CMM bun de marketing pentru a coordona acest departament.

Parti ale  Balanced Scorecard 

In aceasta imagine, putem vedea indicatorii care sintetizeaza informatiile si  care stau la baza oricarui BSC.

Daca sunt gestionate mai multe proiecte, este recomandabil sa combinati KPI-urile pentru procesele interne si de performanta pentru perspectiva financiara. Acum da, explicam in  ce consta fiecare parte a Balanced Scorecard:

Procesele interne de afaceri

Exista patru obiective principale ale indicatorilor proceselor interne ale unei afaceri:

  • Imbunatatiti produsul sau serviciul oferit.
  • Imbunatatiti managementul proiectelor.
  • Cresteti achizitiile.
  • Cresteti integrarea verticala.

Aceasta perspectiva evidentiaza importanta invatarii si formarii angajatilor in cadrul unei companii. Este un indicator axat pe angajati si tehnologie.

Aceasta parte este atat de importanta pentru ca o companie nu ar putea continua fara cel mai important activ al sau: capitalul uman. Prin urmare, aceasta perspectiva este relevanta deoarece ofera cheile care optimizeaza procesele, le eficientizeaza si le arata eficacitatea.

In acest sens, o strategie buna a indicatorilor poate servi si la identificarea proceselor care sunt aliniate cu obiectivele de business. In acest caz, un instrument bun este Business Intelligence si datele furnizate de fluxul de lucru al unei companii.

In acest proces intern al BSC, sunt de pus cateva intrebari legate de calitate, cost si timp si care sunt exprimate in procente sau valoare monetara:

  • Care este nivelul planificat de utilizare a resurselor?
  • Care este timpul mediu petrecut pentru anumite sarcini?

Perspectiva clientului

Aceasta perspectiva include toate datele care pot masura relatia cu clientii cu privire la produsul sau serviciul dumneavoastra.

De exemplu:

  • loialitatea clientilor
  • Pretul produsului sau serviciului
  • Imaginea pe care o au clientii
  • noi clienti potentiali
  • Notorietate

Indicatorul client are doua obiective in cadrul BSC:

  • Imbunatatiti gradul de cunoastere a marcii de afaceri.
  • Imbunatatiti experienta clientilor.

Acesta este un indicator care evalueaza factorii experientei clientului pentru a cunoaste gradul de satisfactie. In plus, de obicei raspunde la o intrebare: Cum vrem sa ne percepa clientii?

Pe de alta parte, este, de asemenea, important sa analizam piata tinta a companiei pentru a intelege ce imbunatatiri trebuie facute pentru a atrage noi clienti, a-i pastra sau a-i satisface pe cei obisnuiti.

Toate acestea indreptand spre cautarea  obiectivului final al tuturor CMI bune: o imbunatatire financiara.

Indicatori financiari

Acesta este unul dintre cei mai folositi indicatori pentru masurarea performantei afacerii. Cele trei obiective principale ale sale sunt:

  • Cresteti vanzarile.
  • Reduce costurile.
  • Extindeti profiturile.

Din aceasta perspectiva se analizeaza veniturile unei afaceri si capacitatea bugetara reala a acesteia, dar este necesara completarea acestuia cu alti indicatori pentru a obtine o perspectiva reala a performantei economice a afacerii.

Invatare si crestere

Indicatorii de invatare si crestere, care analizeaza procesele de productie, inovare si calitate, au patru obiective de baza:

  • Imbunatatiti capacitatile departamentului de cercetare si dezvoltare.
  • Optimizarea capitalului uman al companiei.
  • Cresteti pregatirea angajatilor.
  • Optimizati tehnologia companiei.

Pe de alta parte, aceasta crestere nu ar putea fi realizata fara acesti trei factori:

  • Investitia necesara in tehnologie care ajuta la atingerea obiectivelor de afaceri.
  • Climatul organizational si nivelul de satisfactie a lucratorilor.
  • Viata profesionala a angajatilor si pregatirea acestora in domenii legate de specialitatile lor.

Cum sa faci un tablou de bord echilibrat in 5 pasi?

In cadrul Marketingului Digital, atunci cand Managerul de Produs se concentreaza pe produs, intra in contact si cu partea de promovare, mai indepartat trebuie sa faca acest lucru cu partea financiara si de distributie pentru a avea o viziune globala asupra afacerii. Important este mai intai sa ne cunoastem obiectivele si sa atribuim indicatori sau KPI-uri ambitiosi si realisti.

Acestea sunt informatii foarte utile, deoarece tabloul de bord trece de la generic la particular pentru a putea controla totul si monitoriza. Retineti ca, in calitate de Product Manager, exista multe domenii, oameni si sarcini pe care trebuie sa le controlati.

Ce ar trebui sa includa un panou de control?

  • Desigur domeniile de actiune (clienti, produs, pret)
  • Trebuie sa stabilim obiectivul
  • Stabiliti modul in care va fi masurat: indicatori
  • Cine este responsabil sau ce departament
  • de unde incepem
  • Ce speram sa realizam?

Ar trebui sa stiti intotdeauna sa raspundeti la urmatoarele intrebari:

  • Cine ce face
  • Cum ar trebui sa o faci si cu ce resurse?
  • Care sunt sarcinile de indeplinit?
  • La ce indicatori ar trebui sa raspundeti?

A crede ca ceva merge bine sau merge prost nu este suficient, trebuie sa stim sa raspundem de ce merge bine sau de ce merge prost. La fel, la acest raspuns nu trebuie sa se raspunda doar cu „am trecut de la 50% la 60% in x timp”, ar trebui sa se dea o explicatie. Managerul de produs trebuie sa spuna ce s-a facut bine pentru a obtine un rezultat pozitiv si cu atat mai mult pe o piata la fel de in schimbare precum cea digitala.

Poate ca este vorba despre gasirea formulei secrete pentru a obtine succesul in fiecare actiune pe care o desfasuram. In cele din urma, trebuie sa le transferam intr-un tabel numeric unde putem vedea acesti factori reprezentati sub forma de date. Este un ajutor atunci cand proiectati mult mai multa grafica vizuala pentru restul echipei si management, deoarece Managerul de produs trebuie sa lucreze in legatura cu ambele.  

Una peste alta, putem spune ca avantajele unui tablou de bord pentru Product Manager sunt:

  • Aflati in orice moment stadiul proiectului dvs
  • A fi capabil sa prevada esecurile
  • hit-uri repetate
  • Comunicarea curge si este mai usor sa coordonezi departamente si echipe
  • Concentrati-va munca pe ceea ce este cu adevarat important si stabiliti prioritati.
  • Timpurile sunt si ele stabilite intr-un mod mai organizat si evitam sa lucram din mers

Avantajul urmaririi unui plan este ca putem face o urmarire exhaustiva, dar trebuie si sa perseverezi in el, adica sa controlezi ca acesta este indeplinit. Daca nu, vom cadea in greselile pe care le-am facut inainte cand nu am tinut cont nici de trecutul, nici de prezentul afacerii. Vom continua sa platim pentru munca cat putem, cand, daca se va face pentru viitor, acea munca poate produce rezultate mult mai benefice.

Pentru ca acest lucru sa nu se intample, trebuie sa-l monitorizam nu doar individual, ci si in sedinte, impartasindu-l cu echipa. Vazand ce merge bine si ce nu sau ce ar putea fi imbunatatit si cunoasterea volumului de munca al fiecarei persoane si stiind cum sa distribuie sarcinile.

O optiune in cadrul acestei urmariri sunt intalnirile stand-up . Echipa de lucru se reuneste timp de 5 minute in fiecare dimineata si trece peste ceea ce a facut ieri, daca a mai ramas ceva de facut, ce se face astazi si daca un membru al echipei are timp, poate inlocui sarcinile pentru o alta persoana. .

Balanced Scorecard: exemple

ISOTools

IsoTools BSC sau Balanced Scorecard permite crearea de tablouri de bord personalizate in functie de publicul tinta sau de diferitele niveluri ale organizatiei.

Instrumentul ajuta la integrarea diferitelor etape ale construirii unei strategii printr-un management simplu si vizual al tabloului de bord.

Kawak

Kawak face masurarea proceselor dumneavoastra simpla si eficienta.

Kawak este un software de management de proiect online care va permite sa centralizati toti indicatorii companiei dvs. intr-un singur loc. Introducerea datelor se poate face folosind fisiere CSV plate sau din alte sisteme informatice.

Vrei sa afli mai multe despre afaceri? Nu ratati MBA online cu care veti afla cum functioneaza o companie digitalizata si o veti putea gestiona pentru a proiecta strategii de crestere, dobandind cunostinte solide despre  modele de afaceri  si organizare, tehnologii exponentiale, planificare strategica si financiara, agilitate,  marketing, internationalizare si leadership. 

Sefii trebuie sa tina cont de plan, iar Managerul de Produs trebuie sa fie convins si sa-l realizeze, avand in vedere lipsa de disciplina si trecerea timpului.