Desi majoritatea companiilor isi pretuiesc capitalul uman mai presus de toate, ele nu iau intotdeauna in considerare cum sa profite la maximum de lucratorii lor. Nu este necesar sa munciti mai multe ore, sa luati mai putine zile de concediu sau sa obtineti o concentrare inalterabila, ci mai degraba opusul: important ca angajatii sa fie mai productivi este ca sunt motivati, receptivi si sa aiba siguranta in cadrul companiei.

Daca in articolele anterioare am vorbit despre cum sa crestem performanta lucratorilor datorita noilor spatii de lucru si a schimbarii unor dinamici in cadrul biroului, de data aceasta va vom oferi cheile pentru a va motiva angajatii si pentru a imbunatati comunicarea interna.

De ce un angajat poate fi nemotivat?

Desi starea de spirit depinde de caracterul fiecarei persoane, exista factori comuni daca ne referim la motivatie. Trebuie sa avem in vedere ca un lucrator nemotivat nu este niciodata nemotivat fara un motiv intemeiat, cum ar fi:

1. Nu poti contribui cu idei la companie. Opinia lor nu este luata in considerare si, prin urmare, nu se simt apreciati. 2.  In timpul interviului de angajare, ati crezut ca veti avea alte responsabilitati. Este important sa definiti bine o pozitie si sa explicati in timpul interviului care vor fi responsabilitatile postului. Poate duce la frustrare daca nu va satisface asteptarile odata la locul de munca. 3.  Nu are obiective definite. Daca angajatii nu au acest tip de resursa, nu vor simti ca fac parte din totalitatea companiei si ca contribuie la functionarea acesteia.

Toate acestea se traduc intr-un sentiment de oboseala, oboseala si dezamagire, care la momentul muncii reprezinta o deriva de productivitate si participare la grupuri de lucru.

Stimulentele nu sunt solutia

Dan Pink este expert in managementul resurselor umane si a scris mai multe carti despre motivatia la locul de munca. Potrivit acestuia, in lumea afacerilor exista niste resurse consacrate pentru motivarea angajatilor, precum stimulente financiare sau stimulente pentru imbunatatirea situatiei din cadrul companiei. Cu toate acestea, Pink sustine ca progresele stiintifice recente au aratat ca aceste „premii” nu valoreaza si ca in unele cazuri duc chiar la rezultate mai proaste.

Daca vorbim despre comportamentul uman, cel mai bun mod de a motiva orice persoana este satisfacerea a 3 nevoi: prima, autonomie, care se traduce prin nevoia de a ne dirija propriile vieti; a doua este maiestria , inteleasa si ca dorinta de a face ceva din ce in ce mai bun si de a deveni expert; in al treilea rand, este necesar ca un lucrator sa-si poata indeplini scopul, sau cu alte cuvinte, dorinta de a face ceva pentru binele societatii, al planetei sau, in acest caz, al companiei.

Cum sa-ti motivezi angajatii: importanta comunicarii interne

Desi nu exista o formula care sa mentina angajatii motivati, putem diferentia unde este radacina problemei si cum sa incercam sa prevenim demotivarea personalului. Potrivit lui Jeff Boss, Couch care este specializat in adaptabilitate, secretul este sa stii cand sa folosesti instrumentul potrivit pentru personalitatea potrivita in situatia potrivita. In caz contrar, mesajul primit nu corespunde intentiei si aici exista o comunicare gresita si coeziunea echipei dispare. Pe scurt, toate acestea pot fi imbunatatite printr-un bun management al comunicarii interne, acordand o atentie deosebita urmatoarelor puncte:

  • Nu dati motive sau ordine; doar daca intrebi vei avea rezultate mai bune. Daca un muncitor nu vede clar sa faca o sarcina, nu-i spuneti ca trebuie sa o faca si nu-i spuneti motivele dumneavoastra pentru care o face. In schimb, intreaba-l ce parere are. Acest lucru va va oferi o idee despre problemele pe care le vede si, in acelasi timp, il veti face sa regandeasca, intr-un mod foarte subtil, motivele sale. Punand intrebari vei putea gasi motivatiile personale care iti vor permite sa comunici mai bine cu angajatii tai.
  • Scurtati feedback-ul. Este important sa va intalniti cu membrii echipei pentru a discuta despre cum merg lucrurile si daca exista probleme sau provocari. Ideal ar fi sa fie individual, cu atentie personalizata. Puteti vorbi despre cum se desfasoara lucrarile, despre urmatorii pasi care urmeaza si despre domeniile in care poate fi imbunatatita. Nu trebuie sa fie intalniri foarte lungi, cam 10 sau 15 minute pe saptamana ar fi mai mult decat suficiente. Uneori, intalnirile sunt prea lungi si asta este contraproductiv: ai grija de echipa ta si dedica cate putin din timpul tau fiecaruia.
  • Uitati politica usilor deschise (sau politica usilor deschise). Cand vorbim despre aceasta politica de comunicare, ne referim la companii in care CEO-ul sau supervizorul isi lasa usa biroului „deschisa” pentru a oferi o imagine de transparenta angajatilor. Cand vine vorba de asta, aceasta tehnica nu prea functioneaza: aproape niciun angajat nu isi ia libertatea de a intra in biroul sefului cu plangeri si cerinte sub brat. In schimb, puteti alege un reprezentant din fiecare departament si il puteti invita sa intre. Puteti vorbi despre recomandari si astfel veti vedea in orice moment daca ceva nu merge bine.

Desi aceste masuri pot fi aplicate incetul cu incetul, exista o regula de aur pe care trebuie sa o tii mereu in minte. Potrivit lui Simon Sinek, scriitor si expert in management, singura motivatie este empatia: daca managerii si managerii de resurse umane se pun in pielea angajatilor si ar raspunde propunerilor, ideilor si recomandarilor acestora, mediul de lucru ar fi mult mai relaxat si ar vedea o crestere a proactivitatii.

Bun management al resurselor umane

Un bun departament de Resurse Umane nu se concentreaza doar pe gasirea de talent, ci se ocupa si de gestionarea acestuia odata ce s-a alaturat fortei de munca.