In timp ce Iranul a efectuat trei transporturi de benzina in Venezuela in ultimele luni, sfidand sanctiunile SUA, administratia Biden aparent nu a facut nimic pentru a opri tancurile, indicand o reticenta de a impune sanctiuni si viclenia din partea Iranului a aliatilor anti-americani.

Doua nave detinute de National Iranian Cargo Company (NITC), Faxon si Fortune, au livrat cateva sute de mii de barili de benzina iraniana in orasul venezuelean Puerto La Cruz la sfarsitul lunii ianuarie si inceputul lunii februarie. Al treilea tanc NITC, Forest, a livrat inca 270.000 de barili de benzina in orasul Puerto Cabello pe 20 februarie.

Iranul a inceput sa trimita transporturi neregulate de benzina in Venezuela, aliatul sau de lunga durata anti-SUA, in luna mai trecuta pentru a ajuta Caracas sa faca fata penurii interne de combustibil, cauzate de rafinariile darapanate si de administrarea proasta a guvernului din principala natiune producatoare de petrol. In schimbul livrarilor, Caracas a furnizat Teheranului aur, surplus de carburanti venezuelen si alte marfuri, potrivit oficialilor americani si venezueleni, precum si rapoarte ale Argus Media si Reuters care citeaza documente de transport si, respectiv, surse informate.

Administratia fostului presedinte Donald Trump, care a sanctionat atat Iranul, cat si Venezuela, a raspuns livrarilor de benzina din mai si iunie ale Iranului.

Intrebat de Serviciul persan VOA despre raspunsul administratiei la cele trei transporturi de benzina iraniana catre Venezuela la sfarsitul lunii ianuarie si inceputul lunii februarie, un purtator de cuvant al Departamentului de Stat al SUA a spus pe 24 martie: „Suntem amandoi rapoarte ale unei burse de petrol venezuelean-iraniane. si continuam sa monitorizam situatia.”

Ministrul de externe al Republicii Islamice Iran, Javad Zarif, stanga, se ciocneste cu ministrul de externe venezuelean Jorge Arreaza la palatul Casa Amarilla din Caracas.

Purtatorul de cuvant nu a facut referire la nicio actiune de aplicare a sanctiunilor din SUA legate de transporturile ilicite si nu a raspuns direct la o intrebare despre daca administratia Biden va urma exemplul lui Trump in confiscarea viitoarelor transporturi similare.

In plus, oficialul de stat a adresat, de asemenea, intrebari despre sanctiuni catre Departamentul de Trezorerie, care nu a raspuns la un e-mail de la Serviciul persan al VOA prin care se solicita comentarii in aceasta privinta.

Intr-o informare telefonica anterioara din 8 martie cu jurnalistii, oficialul si-a exprimat scepticismul cu privire la oportunitatea mentinerii unor astfel de sanctiuni unilaterale asupra Venezuelei si a spus ca acestea sunt revizuite pentru a se asigura ca pedepsesc guvernul presedintelui Nicolas Maduro, pe care Statele Unite il considera ilegitim, si nu poporul venezuelean. Nu exista „nicio graba” sa ridice sanctiunile in timp ce revizuirea are loc, a adaugat oficialul.

Administratia Biden si-a exprimat, de asemenea, dorinta de a usura sanctiunile unilaterale ale SUA impotriva Iranului, ca parte a unui proces diplomatic de revigorare a unui acord din 2015, in care Teheranul a promis puterilor mondiale sa reduca activitatile nucleare cu potential intensitate de arme.

Trump s-a retras din acord in 2018, declarand ca nu a fost suficient de dur cu Iranul si a inceput sa inaspreasca sanctiunile SUA pentru a face presiuni asupra Teheranului sa puna capat comportamentului inacceptabil. Iranul a ripostat un an mai tarziu, initiind o serie continua de incalcari ale limitelor de activitate nucleara ale acordului.

Administratia Biden a declarat ca va mentine sanctiunile lui Trump pana cand Teheranul va fi de acord sa se coordoneze cu Washingtonul pentru o revenire comuna la conformitatea cu acordul nuclear.

Pe langa faptul ca a semnalat dorinta de a relaxa sanctiunile unilaterale ale SUA impotriva Iranului si Venezuelei, administratia Biden a aratat o reticenta de a aplica in mod agresiv aceste sanctiuni in cazul transferurilor de combustibil Iran-Venezuela.

Analistul James Bosworth din Bogota, a carei companie, Hxagon, ofera analize de risc politic pe pietele emergente, a declarat recent pentru VOA Persian Service ca administratia Biden a aratat ca doreste sa evite escaladarea tensiunilor cu Iranul si Venezuela. El a mentionat ca presedintele iranian Hassan Rouhani a avertizat in luna mai trecuta ca, daca Statele Unite intervin cu tancurile iraniene care transporta benzina in Venezuela, tancurile americane vor avea o „problema reciproca”.

„Blocarea navelor cisterne sa nu ajunga pe tarmurile venezuelene, asta chiar ridica tensiuni dincolo de aplicarea sanctiunilor de baza”, a spus Bosworth. „Nu vrei ca aplicarea legii sa fie un joc cu mize mari care ar putea duce la actiuni militare”.

Succesul Iranului in transportul de benzina in Venezuela poate fi atribuit, de asemenea, deceniilor de experienta in eludarea sanctiunilor SUA, a declarat Emanuele Ottolenghi, analist iranian la Fundatia pentru Apararea Democratiilor, intr-un interviu recent acordat Serviciului VOA Persian. Pe langa faptul ca Iranul a facut ca tancurile sa-si inchida transponderele in timpul unei mari calatorii catre si dinspre Venezuela, a dezvoltat noi modalitati de a ascunde transporturile, a spus el.

“Una dintre tehnicile recente a fost deghizarea navelor in cargobore care nu sunt detinute de flota iraniana si nu arboreaza pavilion iranian. O parte din motivul pentru care nu au existat noi confiscari de tancuri iraniene din august este ca aceasta are. a avut nevoie de ceva timp pentru ca guvernul SUA sa descopere aceste tehnici”, a spus Ottolenghi.

Analistul FDD spune ca un factor care determina Iranul si Venezuela sa dezvolte noi tehnici de sustragere a sanctiunilor americane este castigul financiar realizat de cei implicati in transporturile ilicite de combustibil.

„Industria de evaziune a sanctiunilor care faciliteaza aceste tranzactii costisitoare si ocolitoare face multi bani pentru figurile regimului din Teheran si Caracas care trag sforile si ii stimuleaza sa continue sa vina cu modalitati din ce in ce mai ingenioase de a se elibera de sanctiuni, a spus Ottolenghi.