Discutiile din primele zile ale acestui an in jurul copertelor F&SF publicate in 2012 mi-au deschis ochii. Avem nevoie de o rubrica dedicata anume infatisarii cartilor pe care le citim. Fiindca, dincolo de recenzii, de recomandarile unor prieteni, de un fragment citit online, pe site-ul editurii, atunci cind ajungem fata in fata cu o carte, intr-o librarie sau la un tirg de carte, coperta este cea care ne vorbeste, cea care ne ademeneste sa luam cartea in mina, sa citim blurb-urile de pe spate si o pagina-doua, pentru ca apoi, daca ne-au placut toate acestea, sa scoatem banii din buzunar si sa cumparam volumul in cauza.

Purcedem asadar, de azi, la drum cu o noua rubrica, semnata de Vlad-Mihai Botta, grafician de profesie, omul care a realizat in anii din urma designul majoritatii copertelor volumelor aparute la Millennium Books.

Bun gasit, cititori ai revistei Galileo Online! Ma incearca un dram de emotie acum, cind scriu acest prim articol pentru o rubrica pe care prietenul meu Horia Nicola Ursu m-a invitat sa o sustin in – dupa parerea mea – cea mai buna publicatie de informare din domeniul F&SF de la noi. Uneltele mele sint, de obicei, altele. Am sa incerc insa sa ma ridic la inaltimea misiunii ce mi-a fost incredintata si am sa va prezint, din cind in cind, citeva dintre realizarile de exceptie din domeniul prezentarii grafice a cartilor de gen. Iar primul subiect va fi unul de extrema actualitate.

Gary Gibson e un autor britanic aflat in plina ascensiune. S-a nascut la Glasgow in 1965, a studiat sociologie, istorie si stiinte politice la Caledonian University din Glasgow si, dupa ce a lucrat o vreme ca redactor la o revista de benzi desenate de circulatie restrinsa, a urmat cursuri de design si s-a facut remarcat ca freelancer in calitate de graphic designer. A publicat citeva povestiri si, in 2004, a debutat in volum la Tor Books UK, cu Angel Stations, un roman care i-a adus prima sa nominalizare la British Fantasy Award, performanta reeditata in anul urmator cu Against Gravity. S-a impus definitiv insa cu trilogia space opera Shoal, formata din romanele Stealing Light (2007), Nova War (2009) si Empire of Light (2010). Romanul Final Days (2011) si urmarea sa, The Thousand Emperors (2012), fac parte dintr-o noua serie, ambele fiind foarte bine-primite de critica si public deopotriva, care au salutat in Gibson un egal al lui Peter F. Hamilton sau Iain M. Banks. In prezent, autorul scotian lucreaza la River of Light, un nou roman a carui actiune se situeaza in universul Shoal.

Incurajati de succesul ultimelor romane, cei de la Tor Books UK au anuntat, de curind, o reeditare intr-o formula grafica uniforma, compatibila cu cea a aparitiilor din 2011 si 2012, a celor cinci romane precedente. Repackaging-ul sub forma unei serii de autor este o miscare de piata obisnuita in publishing-ul anglofon (dar mai cu seama in cel britanic).

Rezultatul este excelent, dupa parerea mea. Avem de-a face cu un design simplu si percutant: letrajul are caractere aproape austere, dar foarte vizibile, in complementaritate perfecta cu ilustratiile flamboaiante (si intens colorate) ale lui Steve Stone (un grafician cunoscut pentru ilustratiile copertelor din seria Malazan a lui Steven Erikson si Ian Cameron Esslemont). Noua versiune a trilogiei Shoal va aparea cu noua infatisare, in formatul trade B (129×198 mm), in mai, fiind urmata in iunie de cele doua romane de inceput, Angel Stations si Against Gravity, probabil tocmai la timp pentru a incalzi publicul in vederea noului titlu si a versiunii paperback a romanului The Thousand Emperors.

In ce ma priveste, ma declar pe deplin incintat de infatisarea noii serii de autor si, daca ma va lasa buzunarul, o voi achizitiona integral deindata ce va aparea. Fie si numai de dragul acestor coperte deopotriva elegante si foarte SF.