Asa cum considera si pedagogul american Bruner – „oricarui copil, la orice stadiu de dezvoltare i se poate preda cu succes, intr-o forma intelectuala adecvata, orice tema”, prin analogie, cu ajutorul unor metode si procedee adecvate stadiului de dezvoltare specific, in speta daca materia este prezentata „intr-o forma mai simpla”, fiecare copil poata progresa “cu mai multa usurinta si mai temeinic spre o deplina stapanire a cunostintelor”.

Astfel, de data aceasta, vom evidentia unele dintre cele mai interesante activitati matematice sustinute in afara clasei, care au un rol deosebit in formarea instructiv-educativa a prescolarilor, in particular – dezvoltarea gandirii logico-matematica.

 10. Background

Nevoia si dorinta de a se juca, de a fi mereu in miscare, este tocmai ceea ce ne permite sa impacam gradinita cu viata. Pentru a-l face pe copil sa depaseasca in scoala „greutatile greu de invins”, este mai mult decat foarte important sa nu uitam ca una din trebuintele principale ale copilului este… jocul.

9. Obiective-rezultate

Daca acordam o atentie sporita primarii obiectivelor instructiv – educative procesului de predare-invatare, in echilibru, bineinteles cu momentele recreative, de relaxare, atunci rezultatele vor fi intotdeauna deosebite. In cadrul acestor activitati elevii se deprind sa foloseasca surse informationale diverse, sa intocmeasca colectii, sa sistematizeze date, cu alte cuvinte, copiii invata sa invete.

8. Cadrul didactic

In clasele centrate pe copil, rolul cadrului didactic se transforma din cel de simpla sursa de distribuire tranzitiva a informatiilor, in cel de facilitator al invatarii. Cadrul didactic indruma, stimuleaza, imparte responsabilitatea invatarii cu copiii si creeaza un mediu securizant pentru ei.

7. Jocul – ,,In  cautarea comorii”

Copiii se constituie in grupuri. Primesc cate un mesaj secret in care sunt indicate directiile si distantele pe care urmeaza sa le parcurga. Mesajul poate contine, de exemplu, urmatoarele date: ‚,poarta taberei-dreapta-10” , ,‚fag-rasarit- 8” etc. Prima indicatie este punctul de reper, al doilea directia, al treilea numarul de pasi. Comoara revine jucatorilor care ajung primii la ea.

6. Jocul – ‚,Lupta cifrelor”

 Jucatorii se raspandesc intr-un teren cu vegetatie bogata, in jurul taberei. Dupa cinci minute de la plecarea din tabara, fiecare isi agata pe tricou un numar alcatuit din trei cifre. Apoi incepe intrecerea. Jucatorii se tarasc printre copaci. Fiecare indeplineste o  anumita misiune data.

5. ‚,Cautarea numerelor”

Se pregatesc 10 cartonase pe care se scriu cu caractere mari, numere formate din 3 cifre. Apoi ele se raspandesc intr-o zona despadurita , cu suprafata aproximativa de 200x200m. Unele pot fi sprijinite de bolovani, crengi de copaci etc., altele plasate in tufisuri, boschete. Conditia este sa fie vizibile de la o distanta de 5 pasi. Se comunica jucatorilor granitele zonei si li se cere sa descopere cartonasele, sa noteze cifrele trecute pe ele si sa calculeze suma.

4. ,‚Mesajul fragmentat”

Pentru fiecare echipa de 2-4 copii se pregatesc mesaje care se noteaza pe cartoane de culori diferite. Toate mesajele se taie in 5 fragmente de forme geometrice neregulate. Acestea se ascund in terenul din jurul taberei,in asa fel incat cel putin un colt sa fie vizibil. Apoi, jucatorii sunt anuntati ca in sectorul respectiv  se afla ascunse mesajele fragmentate.

3. “Intrebari pe drum”

 Acest joc are darul sa inlature, intr-o oarecare masura , monotonia unui mars printr-un tinut arid. Fiecare participant are la dispozitie cateva coli de hartie. Pe drum, la anumite intervale, se va da semnalul de oprire , si totodata , se vor formula unele intrebari , de exemplu: ,‚Cati pasi mai sunt pana la podet?”. Fiecare noteaza raspunsul pe biletel , apoi se masoara distanta respectiva in pasi. Pentru cel mai bun raspuns se acorda 3 puncte, pentru urmatorul 2 puncte, iar pentru al treilea 1 punct. Dupa aceea se reia marsul, formulandu-se o alta intrebare. In final se totalizeaza punctajul fiecarui jucator. Castiga cel care obtine cele mai multe puncte.

2. “Chestionar”

La oprirea din mars se pune cate o intrebare jucatorilor , de exemplu:

,‚Cat a durat drumul de la liziera padurii pana in locul in care ne aflam?”( nu au voie sa-si consulte ceasul).

,‚Ce distanta am parcurs pana acum?”

,‚Care e grosimea trunchiului acestui fag?”

,‚Cat cantareste aceasta piatra?”

,‚Care este distanta pana la turnul de observatie care se vede in zare?”

1. Surse de documentare orientativa

a. Cernea, Maria, Contributia activitatilor extracurriculare la optimizarea  procesului de invatamant, in  “ Invatamantul primar“  nr. 1 / 2000, Ed. Discipol, Bucuresti;

b. Ionesc, M., Chis, V., Mijloace de invatamant si integrarea acestora in activitatile de instruire si autoinstruire, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2001

c. Vlasceanu, Gheorghe, coord., Neculau, Adrian, Scoala la rascruce. Schimbare si continuitate in curriculumul invatamantului obligatoriu. Studiu de impact, Editura Polirom, 2002