Datorita continutului ridicat de fibre, varza verde favorizeaza digestia si faciliteaza trecerea alimentelor prin tractul digestiv. De asemenea, ajuta la scaderea colesterolului.

In spaniola, varza sau varza verde mai este cunoscuta si sub denumirea de col crespa, varza cret sau varza portugheza, datorita numeroaselor pliuri pe care le prezinta in frunzele sale, care sunt de culoare verde inchis si, in interior, pot fi de culoare verde deschis sau pal.

Planta din care provine varza apartine (ca si alte specii precum broccoli, varza si conopida) genului Brassica si denumirea ei stiintifica este Brassica oleracea. Provine din Europa, desi astazi este cultivat in toata lumea.  Exista aproximativ sapte soiuri de varza, care pot fi identificate datorita diferitelor culori pe care le prezinta. In continuare, vom vorbi despre avantajele nutritionale ale consumului acestei legume.

Pe langa avantajele sale, varza verde poate fi combinata cu un numar mare de ingrediente in diverse retete (supe, salate, tocanite, smoothie-uri etc.). Prin urmare, nu exista o modalitate unica de a o manca. Acum, forma pe care o alege fiecare persoana depinde de gust.

Nutrienti prezenti in varza verde

Asa cum au fost investigate contributiile nutritionale ale altor alimente, a fost studiata si contributia verzei verzi. Datorita acestui fapt, s-a putut stabili ca varza este un aliment capabil sa completeze o dieta echilibrata intr-un mod satisfacator. 

Dintre legume, varza verde s-a dovedit a fi o surpriza placuta in ceea ce priveste beneficiile nutritionale. Potrivit publicatiilor medicale si Fundatiei Spaniole pentru Nutritie, are  folat, magneziu, vitaminele K, C si B6, calciu, potasiu, printre altele. 

Vitamina k

Aceasta substanta este extrem de importanta pentru coagularea corecta a sangelui si metabolismul osos, astfel incat ajuta la prevenirea afectiunilor osoase si cardiovasculare. La fel, asimilarea sa adecvata este asociata cu o mai buna memorie episodica la adultii in varsta.

Acest ultim punct a fost reflectat in cercetarile publicate in Journal Neurobiology of Aging , in care adultii cu varsta peste 70 de ani, ale caror niveluri de vitamina K1 erau mai mari, au avut o performanta mai buna a memoriei verbale episodice. 

Vitamina C si antioxidanti

Mancand varza verde, oferim organismului o doza buna de vitamina C. In plus, conform studiilor, oferim organismului antioxidanti importanti, care ajuta la sinteza enzimelor si colaboreaza la protectia sistemului imunitar.

Mangan

Manganul este un mineral pe care organismul il foloseste pentru a forma oase si tesuturi, precum si pentru activarea enzimelor, printre multe alte functii.

Vitamina B6

Aceasta vitamina este necesara in procesele metabolice ale aminoacizilor, sinteza neurotransmitatorilor, lipidelor si glucozei.

In plus, conform surselor citate mai sus, varza verde este, de asemenea, o sursa de fier, calciu , vitamina B2 (riboflavina) si vitamina B1 (tiamina). Acestea din urma, insa, se gasesc intr-o masura mai mica in aceasta leguma decat ceilalti nutrienti enumerati.

Vitamina A

Varza verde este, de asemenea, o sursa de vitamina A, care ajuta la mentinerea vederii bune si a unui sistem imunitar care functioneaza bine. Acest lucru este dovedit de un studiu publicat in Journal of Clinical Medicine. De asemenea, concentratia sa mare de beta-caroten face ca aceasta leguma sa fie ideala ca precursor al vitaminei A in organism.

Alte beneficii ale consumului de varza verde

Pe langa obtinerea nutrientilor enumerati mai sus, consumul de varza verde ofera si alte beneficii pentru sanatate. Printre cele mai proeminente sunt urmatoarele:

  • Este o sursa de fibre, datorita continutului ridicat de apa si fibre, in urma a ceea ce raporteaza publicatiile mentionate mai sus. Prin urmare, favorizeaza procesul de digestie, permitand alimentelor sa treaca mai usor prin tractul digestiv.
  • Daca aceasta leguma este consumata in mod regulat, ar putea ajuta la scaderea colesterolului (datorita nivelului scazut al acestui element) si la controlul tensiunii arteriale, datorita faptului ca contribuie la o dieta mai sanatoasa, cu un continut mai mic de lipide.

Cum ar trebui consumat?

Varza verde este un aliment care poate fi consumat in multe feluri. Totusi, trebuie avut in vedere ca, in functie de felul in care este gatit, isi poate pierde unele din proprietati. Acest lucru se intampla si cu alte legume; prin urmare, trebuie sa acordati atentie acestui tip de detaliu daca doriti sa obtineti toate beneficiile acestuia.

Consultarea cu un profesionist in nutritie este necesara pentru a sti in ce proportie si cum sa adaugam acest aliment in alimentatia noastra.

Sunt cei care aleg sa-l manance crud, in salate mixte si altele, il incorporeaza in smoothie-urile lor verzi. Acum, este valabil si sa o consumi la abur, moale si usor de mestecat.

Mananca frecvent varza verde

Adauga aceasta leguma in dieta ta mai regulat si incepe sa explorezi diferitele moduri de a te bucura de ea. Vei fi surprins cat de versatil poate fi ca ingredient in bucatarie. Nu uitati sa il introduceti in contextul unei diete echilibrate pentru a experimenta beneficii.